Hoppa till innehåll
Saltkråkan race
  • Hem
  • Om Saltkråkan race
  • Årets race
  • Tidigare race
    • Galleri
  • Om fartygen
  • Press

Fartygspresentationer

Fartygspresentationer

Här kan du läsa mer om några av de fartyg som brukar vara med på Saltkråkan race. Alla är förstås inte med varje år, antalet deltagande skutor brukar variera mellan tio och tjugo stycken.

Anna-Sofia

Lys: 0,550
Hemort: Södertälje
Callsign: SBJX

Anna-Sofia är byggd 1913 i Ek och bok i Skagen, Danmark. Fartygstypen kallas galeasriggad hajkutter och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 15,10 m
Bredd: 4,26 m
Djupgående: 2 m
Segelarea: 130 m²
Brutto: 19
Motor: Perkins 6.354, 120 hk.

Kontaktinfo

E-post: johan@bathantverkarna.se
Ägare: Anna Grahn och Johan Nilsson
Fartygsombud: Anna Grahn

Övrig info

Ex Karin -89, Nordvest -46. Byggd i ek i Skagen 1913, i fiske till 1987. KM reg.nr. 14178

Ariel

Lys: 0,450
Hemort: Dalarö
Callsign: SGUB
Ariel är byggd 1917 i fur i Molde, Norge. Fartygstypen kallas ketch och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 21,72 m
Bredd: 5,73 m
Djupgående: 2,6 m
Segelarea: 251 m²
Brutto: 45
Motor: MD 100 A

Kontaktinfo:

Hemsida: www.segelfartyget-ariel.se
E-post: info@segelfartyget-ariel.se

Beskrivning

Segelfartyget Ariel ägs sedan 1 juli 2013 utav Segelfartyget Ariel AB.

Allmän information

S/V Ariel byggdes 1917 i Norska Molde, med namnet Harøsund. Konstruerad i norskt kärnfuru. Hon bedrev under sin tid med norsk flagg; transport av fiskeprodukter, yrkesfiske och smuggling. Hon deltog även under evakueringen av Kristansund under den nazityska invasionen 1940, vilket resulterande i att dåvarande styrhytten förstördes under ett flyganfall.

Hon gick under norsk flagg fram till 1977 då hon under smuggling förliser utanför Arendal (då under namnet Holmen). Samma år köper och bärgar svenska bröderna Jernelius henne och hon får namnet Ariel och riggas med dagens ketchrigg inspererad av de engelska kuttrarna. 1984 köps Ariel av Haninge kommun som fram till 2013 bedriver verksamhet för ungdomar i utsatthet och missbruk. 2013 bildas det numera föreningsägda aktiebolaget Segelfartyget Ariel AB som köper fartyget från kommunen och fortsatt bedriver ungdomsverksamhet fram till coronapandemin 2020 vartpå hon förblir liggande vid Beckholmen. Vilket skutengagerade ungdommar inte tål att se. Sedan december 2024 förvaltas därför fartyget med tillhörande förening av engengerade skutseglande ungdomar från flera av Stockholms skutor (Stockhomsskutornas ungdomselit). Under mottot ”Av Unga För Unga” drivs nuvarande föreningen helt av och för ungdomar mellan 15–25 år med utgångspunkt från hemmahamnen i Bergshamra (Solna). Föreningens långsiktiga ambition är att segla Ariel så mycket och långt som möjligt och delta på diverse festivaler och representera Svea Rike.

Constantia

Lys: 0,600
Hemort: Solna
Callsign: SJOE
Constantia är byggd 1908 i ek, bok och fur i Marstal, Danmark. Fartygstypen kallas 2m slätskonert och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 23,05 m
Bredd: 6,14 m
Djupgående: 2,1 m
Segelarea: 305 m²
Brutto: 64 brt
Motor: 6 cyl. Scania, 150 hk
Fartyget är T-klassat & K-märkt
Hemsida: www.constantia.se
E-post: info@constantia.se
Ägare: Stiftelsen Solnaskutan

Constantia ägs och drivs av Stiftelsen Solnaskutan. Syftet med verksamheten är att ge barn och ungdomar möjlighet att komma ut på sjön i ett riktigt segelfartyg från förr. Ungdomarna får uppleva kamratskap, äventyr, praktiskt handlande, kort sagt de får kontakt med levande livet. Även andra grupper kan använda skutan på olika sätt, få chansen att segla för om masten och uppleva hennes fina rörelser i sjön och goda fart, som mest ca 10 knop.

Ett fartyg under segel ställer oss mitt i verkligheten, i ett sammanhang som kräver mycket men som också ger rikligt tillbaka. Ombord, i den gemensamma uppgiften att föra skeppet framåt, lär vi oss att förstå, respektera och samarbeta med naturen och dess krafter. Vi lär oss också att samarbeta med varandra, att förstå att vars och ens insats – också den egna – är värdefull och nödvändig. Ur detta föds självkänsla och respekt för andra.

Vi seglar både i nuet och i det förgångna. Den k-märkta slätskonerten Constantia återskapar en del av arbetets verklighet för 100 år sedan, när grunden för vårt välstånd inte minst byggdes av segelsjöfart. Att bevara och föra detta arv vidare är en nödvändighet. Vårdandet av kulturarvet förenas med professionalism och säkerhet. Constantia är ett registrerat handelsfartyg, och uppfyller alla uppställda krav för skepp, utrustning och besättningens kompetens och behörighet. Vår verksamhet är religiöst och partipolitiskt obunden. Vi välkomnar mångfald och möten mellan människor av olika bakgrund, ålder, kön och nationalitet ombord.

Drogfrihet ombord är en självklarhet. Utbildning i sjömanskap går hand i hand med personlig utveckling och växande. Huvudsyftet är ungdomsverksamhet och skolseglingar, men vid sidan av det riktar vi oss till alla grupper och individer som vill använda vårt fartyg för lärande och upplevelser, delad glädje, äventyr och förverkligande av drömmar.

Deodar

Lys: 0,650
Hemort: Stockholm
Callsign: SDUW
Deodar är byggd 1911 i ek i Brixham, England. Fartygstypen kallas ketch och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 24 m
Bredd: 5,8 m
Djupgående: 2,7 m
Segelarea: 260 m²
Brutto: 47
Netto: 14
Motor: Volvo Penta TMD 100 230 Hkr
Fartyget är K-märkt

Kontaktinfo

Hemsida: www.deodar.se
E-post: thomas@deodar.se
Ägare: Thomas Hellström

Deodar byggdes som seglande trålare på Robert Jackmans skeppsvarv ute vid stora vågbrytaren i Brixham, Devon, år 1911. När engelsmännen moderniserade sin fiskeflotta avyttrades det äldre tonnaget. Många fartyg såldes till de nordiska länderna. Till Sverige inköptes från omkring 1890 till 1937 över 250 kuttrar. 10 april 1937 undertecknades köpeavtal och John Harald Heimer blev ägare till Deodar. 1959 var fraktepoken slut och Deodar blev fritidsfartyg.

Eira Susanna

Eira Susanna

Lys: ej fastställt
Hemort: Södertälje
Callsign: SG3634

Galeas i stål, byggd i Mölnbo av Sören Engzell under åren 1996–2022. Skrovet bygger på Bruce Robert´s ritningar för Spray 40′, men ganska ordentligt modifierat)

Mått och dimensioner

Längd över allt: 13,10 m
Bredd: 4,30 m
Djupgående: 1,50 m

Deplacement: 17 ton

Segelarea: 112 m² (jagare, klyvare, stagfock, storsegel, stortopp och mesan)
Motor: Scania DS5, 105 hk.

Kontaktinfo

E-post: s.engzell@gmail.com
Ägare: Sören Engzell

Ellen

Lys: 0,600
Hemort: Stockholm, Beckholmen
Callsign: SIDM
Ellen är byggd 1898 i ek på ek i Thurö, Danmark. Fartygstypen kallas 2m-skonare och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 21,76 m
Bredd: 6,03 m
Djupgående: 2,2 m
Segelarea: 339 m²
Brutto: 53 brt
Motor: Cummins 6BTA5,9 M2, 253 hk
Fartyget är T-klassat & K-märkt.

Seglar främst som skolfartyg och har passagerarfartygscertifikat för 49 passagerare i inre fart och 35 passagerare i kustfart.

Kontaktinfo

Hemsida: www.syellen.se
E-post: info@syellen.se
Ägare: Stiftelsen s/y Ellen, Stockholm

Skonaren Ellen köptes 1992 av några föräldrar vid Waldorf Kristofferskolan som gick ihop och startade Stiftelsen S/Y Ellen.

Hon används idag för skolsegling med skolklasser och ungdomar som undervisas i sjömanskap och hantverk ombord. Under sommaren har vi skutkollo i samarbete med Stockholms stad i perioder om 7-12 dagar. Vi bor tillsammans och jobbar ihop som ett team. Ombord finns enligt uråldrig tradition på segelfartyg tre vakter: navigationsvakt, däcksvakt och byssavakt (Byssan är köket ombord). Vaktlagen hjälps åt med de praktiska uppgifterna. Varje halvtimme ”slås glas” i skeppsklockan, efter 8 glas roterar vakterna.

På kvällarna ordnar våra ledare samarbetslekar, bad, lägereldar, skattjakter och andra tänkbara äventyr! I slutet av varje resa blir man alltid ett väldigt sammansvetsat gäng som knappt vill gå iland.

Under höst och vår kan även företag, föreningar och privatpersoner boka skutan för event och spännande seglingar i Stockholms skärgård.

Vinterhalvåret håller vi en ledarkurs för nya instruktörer och bjuder in till arbetshelger då besättning och vänner hjälps åt med att slipa och måla.

Elin av Värmdö

Lys: 0,55
Hemort: Djurö, Värmdö kommun.

Elin är byggd av lärk, alm och kärnfuru, skruvad med bronsskruv och har ballast av bly. Linjeritning, beräkningar och hantverk är utförda av Karl-Erik Leeb. Linjerna är influerade av små engelska fiskesmackar och hon har stor likhet med en mindre seglande fransk lotskutter från Le Havre. Bygget genomfördes under åren 1975-1982. Dimensioneringen är enligt vad som var tradition i England men i vissa punkter anpassad till Lloyds klassningsregler, som alltså med råge är helt tillämpliga.

Elins mått: Längd 11 m, bredd 3,2 m, djupgående 1,8 m, deplacement 11,75 m3.

Elin är kutterriggad och har toppspira. Segelytan i krysstället är 63 m². Segelytan kan vid lätt vind ökas med lättvindsklyvare och lättvindsfock samt med jagare och utspirat toppsegel. Vid hård vind kan storen revas med två rev och stormklyvare användas.

Motor: 4-cyl Valmet, 4,4 liter, 80 Hk. Propeller: Ställbara blad, Hundested, som kan ställas segelrätt.

Kontaktinfo: ägare, Karl-Erik o Sylvia Leeb  e-post: k-e.leeb@telia.com

Eureka

Ägare: Sven & Ingrid Segerstedt

Eureka är byggd 1880 i Great Yarmouth på Englands ostkust som vad vi tror garnfiskebåt eller möjligen trålare. Såldes i början av 1900-talet till Norge där hon gick i fraktfart på väst och sörlandet. Min fru Ingrid och jag köpte henne i Bergen 1970. Hon var då precis upplagd från fraktfarten. Eureka är ett något ovanligt bygge då hon i original är klinkbyggd utom de 5 översta borden som var kravell. 1956 fick hon en dubblering av den klinkbyggda delen av bordläggningen och som hon fortfarande har idag. Hemmahamn sedan 1972 är Oxevik vid Gullmarsfjorden.

Jens Kiil

Lys: 0,540
Hemort: Stockholm
Callsign: SDNT

Jens Kiil är byggd 1951 i furu i Rognan, Norge. Fartygstypen kallas Galeasriggad norsk kutter.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 21 m
Bredd: 5,24 m
Djupgående: 2,7 m
Segelarea: 192 m²
Brutto: 44
Netto: 13
Motor: Kromhout TV8 270 hk

Kontaktinfo

Hemsida: www.jenskiil.se
E-post: kapten@jenskiil.se
Ägare: Fredrik Karlsson

Jens Kiil är ett galeasriggat segelfartyg med hemmahamn Stockholm. Skeppet byggdes 1951 vid Rognan Slip i Norge och har tjänstgjort som fiske- och lastfartyg och sedan fritidsfartyg. 1965 förlängdes skeppet vid samma varv med 4 meter i samband med ombyggnad från fiske- till lastfartyg. Jens Kiil fraktade bland annat laxfoder i Nordnorge. I början av 1990-talet köptes Jens Kiil till Stockholm och det byggdes om till segelfartyg. De senaste åren har Jens Kiil haft hemmahamn i Stockholm och används som fritidsskepp i framförallt Stockholms skärgård.

Jolie Brise

Jolie Brise är en så kallad “Bawley” eller ”Sailing Boiler”, byggd för räkfiske 1938 av varvet Kidby i Brightlingsea utanför Colchester. Alla blir jätteglada när de ser henne! Båten hade fiskebåtsbeteckningen CK 6 när den var i bruk som yrkesbåt. Bilden är tagen i augusti förra året.

Mått och dimensioner

Längd utan klyvarbom: 9,5 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående: 1,4 m
Ton: 10 t

Kajsa-Lisa

Lys: 0,580
Piggskuta, replik av roslagsskärgårdens minsta fraktfartyg.
Längd 10,5 m
Riggad med pålmast, fock och gaffelstorsegel. Riggen skulle ha betecknats slup i äldre register.
Klinkbyggd i furu på ekspant. Motor 3-cyl Yanmar.
Byggd på Skeppsholmens folkhögskola 1999
Ägare: Skeppsholmens Folkhögskola

Kess

Homeport: Stockholm, Söder Mälarstrand
Callsign: SLXZ

Measurements and dimensions

Length overall: 20 m
Width: 5 m
Draft: 2 m
Sail area: 158 m2
Gross: 30 Tons
Engine: Gardner LXB 1967, 150hp
Hull: Pine on oak frames, coated in fiberglass

Kess has a home port in Stockholm and is used as a leisure ship, primarily in Lake Mälaren.

Contact info

Email: john.will.lawson@gmail.com
Owners: Matthew and John Lawson
Built in 1937 as a ring net fishing boat in Cellerdyke, Scottland. Originally named The Manx Fairy, she was commissioned by the Isle of Man government along with 3 sister ships to help revive the local fishing industry. In 1941 she and her sister ships were requisitioned for the war effort and served as harbor inspection vessels. One of these ships, the Manx Lad, was destroyed by a sea mine. After the war, The Manx Fairy fished commercially till the late 1950s when she was sold into private use and rebuilt with mahogany rails and a 50 kg bronze stem cap. In 1964 She suffered a devastating fire and was written off. A Scotsman living in Södertälje purchased her, repowered with a new Gardner Diesel, and motored her to Sweden where she sunk at the dock, was raised, and left in a shed. In 1980 Erwin Naschenweng, an Austrian immigrant found her, fell in love, and rebuilt her entirely. He added 2 tons of plastic to the hull, rigged her as a Bermudan cutter, painted her red, renamed her Kess, and brought her to Stockholm where she would stay for the next three decades. In 2022 Erwin sold Kess to two Californian brothers. She suffered a dismasting in 2023. Undaunted, the brothers re-rigged her as a traditionally rigged center cockpit gaff-cutter. S/V Kess has survived a war, three rebuilds, a fire, a sinking, and a dismasting and is still sailing strong.

Libra

Ägare: Anna & Martin Elfvin

Libra är byggd som Lurö 1934 på Karlstads varv, seglande lastfartyg men hjälpmaskin. Hon seglade socker och sockerbetor på Vänern fram till 1939 då hon såldes till Danmark. I Danmark fick hon namnet Vega och seglade och körde frakt fram till 1951 då hon såldes vidare till Norge. Under Norgetiden hade hon hemma hamn först i Moss söder om Oslo, och under den tiden fraktade hon mycket konstgödsel. Hon bytte ägare 1971 och fick hemma hamn Florö. Ägare var Sölve och Sverre Brandö, Sölve körde sedan frakt på norska kusten fram till 2006 då Anna och jag köpte henne. Vi har sedan renoverat och riggat  Libra.

Bild: Casandra Kiltoft

Lina

Lina är en Colin Archer CA40 byggd i England 1980. Ursprungligen hette hon Marlin Two men fick sitt nya namn efter en namntävling 2019. Hon köptes av Skeppsholmsgården 2018 och kördes från från Västerås till Stockholm i november.

Mått och dimensioner

Längd vattenlinje: 10.50 m
Längd över stävar: 11.99 m
Längd inkl. roder, dävertar och klyvarbom: 14.60 m
Bredd: 4,17 m
Djupgående: 2.00 m
Höjd: 15,9 m
Segelyta:
Deplacement: 18 ton
Maskin: Perkins Marine 4.236 med 81hk.

Lova

Lys: 0,480
Längd: 11,55 m
Bredd: 3,95 m
Djupggående: 1,90 m
Segelyta: 113 m²
Deplacement: 18 b
Maskin: Volvo 160 hk
Byggår: 1959
Besättning: 11 man

Lova byggdes 1959 på Karlskronavarvet och hette då Ystad II, lotsbåt 477 och var efter det stationerad i Åhus. Hon köptes in till Skeppsholmsgården 1980 och användes en säsong innan ombyggnationerna började. Under ett par år byggdes hon om till en seglare och fick bland mycket annat en poop samt brädgång. Hon blev riggad med stormast i gran från en A10 och toppstången är en signalmast från Lagaren.

Kontakt www.skeppsholmsgarden.se

Shamrock

Lys: 0,450
Hemort: Stockholm
Callsign: SIHM

Shamrock är byggd 1915 i stål i Vlaardingen, Holland. Fartygstypen kallas galeas och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 28,35 m
Bredd: 6,59 m
Djupgående: 2,9 m
Segelarea: 450 m²
Brutto: 102  Netto: 80
Motor: Scania DSI 11, 235 hkr.

Fartyget är T-klassat, d.v.s. fartyget är ett s.k. traditionsfartyg. Fartyget är engagerat i skolseglingsverksamhet.

Kontaktinfo

Hemsida: www.skeppsholmsgarden.se
E-post: segling@skeppsholmsgarden.se
Ägare: Skeppsholmsgården

Shamrock byggdes 1915 i Vlaardingen, Holland, under namnet Ewald för fiske på Nordsjön med fiskenr. IJM 217 och igenkänningssignal KGUH. Hemmahamn var Ijmuiden.

1929 såldes hon till ett partrederi i Hällevik, Blekinge, med huvudredare & skeppare Bror Anton Persson för 6750 Gulden. På Sölvesborgs varv byggdes hon om till fraktfartyg och fick sin första maskin, en 2 cyl. Bolinder tändkula på ca. 50 hkr. 1950 fick Ewald ny styrhytt i Pitch-Pine, ny stormast uppsatt samt en ny maskin på cirka 120 hkr.

1956 såldes hon till Lennart Andersson i Hallsbäck på Tjörn som 1966 riggade av mesanmasten och försedde Ewald med radar och autopilot. 1968 utrangerades hon och lades i Rönnäng på Tjörn. Birkagården i Stockholm köpte henne 1969 för 75 000 kronor. Där blev hon ombyggd till skolfartyg och omdöpt till Shamrock.

I en fartygslista från 1967 stod det om Ewald: ”Shamrock II byggdes ursprungligen för försäljning till fiskebolaget…”. Senare blev det känt att den boken är känd för sina många tryckfel och att Ewald aldrig hetat annat än Ewald.

1971 var Shamrock klar för sin första långsegling, och det har hon sysslat med sedan dess. Allt sedan 1969 har Shamrock långsamt förnyats bland annat med ny maskin 1973 och totalrenoverad och utbyggd byssa 1988. Senaste ombyggnationen skedde vintern/våren mellan 2001/02 då septiktankarna byttes och hela inredningen mellan salongen och skansen byggdes om. Från och med 1980 ägs fartyget av stiftelsen Skeppsholmsgården med bas och hemmahamn på Skeppsholmen i Stockholm.

Sofia-Linnea

Lys: 0,750
Hemort: Sommarhamn Stavsnäs, Sjösalaviken
Vinterhamn Östra Brobänken Skeppsholmen
Callsign: SFE 4179

Sofia-Linnea är byggd 1988 i ek och fur i Roslags-Bro, Sverige. Fartygstypen kallas jakt (vedjakt) och har 1 mast.

Mått och dimensioner

Total längd: 31 m
Bredd: 6,7 m
Djupgående: 1,8 m
Deplacement: 37 ton
Lastkapacitet: 70 ton
Segelarea: 294 m²
Segelställ: storsegel, toppsegel, fock, klyvare
Saknar motor

Kontaktinfo

Hemsida: www.sofialinnea.se
E-post: info@sofialinnea.se
Ägare: Rederiet AB Sofia Linnea
Fartygsombud: Lennart Danielsson
E-post: lennart.danielsson@sofialinnea.se

Övrig info

Sofia Linnea drivs och seglas av den ideella föreningen Sofia Linnea. Syftet är att med hjälp av medlemmar vårda och segla vedjakten Sofia Linnea och därmed bevara kulturtraditionen med seglande vedjakt i Stockholms skärgård. Vi genomför både seglingar med befintliga skeppslag och seglingar med nya medlemmar i olika konstellationer. Fartyget saknar helt motor och till hjälp vid manöver använder vi vår kraftiga aluminiumbåt ”puffen”. Så långt som möjligt är målet att bevara fartyget så som det seglades förr.

Vedjakten Sofia Linnea härstammar från en månghundraårig tradition av fraktseglare i Stockholms skärgård under en livlig epok skärgårdshistoria. Hon är byggd i furu och ek från Roslagens skogar och konstruerad utifrån mått och inspiration från de sista seglande vedjakterna Greta Linnea och Sofia af Länna. Hon byggdes mellan 1986-88 i Roslags-Kulla och är ett unikt fartyg med sin maskinlösa framdrivning och fina seglingsegenskaper.

Sunbeam

Lys: 0,500
Hemort: Uppsala
Callsign: SDCE

Sunbeam är byggd 1905 i ek i Lowestoft, England. Fartygstypen kallas ketch men även engelsk kutter och har 2 master.

Mått och dimensioner

Längd över allt: 23,71 m
Bredd: 5,99 m
Djupgående: 2,65 m
Segelarea: 270 m²
Brutto: 61
Netto: 18
Motor: TAMD 103 270hk
Fartyget är K-märkt

Kontaktinfo

Hemsida: www.sunbeam.se
E-post: sunbeamlowestoft@gmail.com
Ägare: Uppsala Marinbotaniska Medelhavsexpedition AB
Fartygsombud: Gunnar Andersson

Övrig info

Byggd som seglande trålare. Senare i fraktfart till 1962. Sedan 1962 ägd av Upsala Marinbotaniska Medelhavsexpedition AB. Startade med en forskningsresa till Medelhavet 1962. Sedan dess utfört många forskningsresor där intresset varit vatten, bottnar, föroreningar, PCB, DDT, massaindustrin, sediment, övergödning, etc. Även karteringar av ett stort antal fjärdar. Inmätt som Forskningsmotorskepp 1982. Några år klassad som fritidsfartyg men sedan maj 2006 inmätt enligt nya reglementet och klassad till forskningsfartyg. Sedan 2023 har Sunbeam certifikat som T-klass skolfartyg.

Nordkap

Byggd 1906 i Emden, Tyskland som seglande fiskefartyg.
Slutet av 50-talet, när sillen tog slut, ombyggd till kustfrakt.
Ombyggd från kustfraktare till återigen ett segelfartyg 1980
Ketch , 30 m x 6,5m

Saltkråkan 2025 bjöd på allt ifrån storm och o Saltkråkan 2025 bjöd på allt ifrån storm och oväder till musik och flera fantastiska vinster✨

Det finns flera fartyg som tagit emot välförtjänta priser. Bland dessa fartyg finns @svariel1917 som i år fick priset årets driv. För lite mindre än ett år sedan hade Arielgänget det första mötet vilket nu har lett till mycket skratt, oändligt med lärdomar, och viktigast av allt, den skuta som för 25år sedan var med och grundade Saltkråkan Race kunde i år hittas på dess rätta plats med fullt ställ i startfältet. Detta är något som alla på Ariel är väldigt glada för och det hade inte heller gått utan all den hjälp som erbjudits från flera olika håll bland ostkustskutorna. 

Saltkråkan har i år, mer än någonsin, visat på det fantastiska samarbete och glada ton som finns bland alla skutor. Vi har avnjutit skönsång och grill i grottorna, glada kramar när det försöker kommuniceras med intercom genom baggenstäket, ett otroligt samarbete mellan de olika skutorna, fina vyer och mycket mer. 

Tack till alla som deltog under årets race. Och ett stort tack till tävlingsledningen som lyckades ändra planen på så kort varsel. Sen vill jag även rikta ett extra stort tack till alla i skutvärlden som ställer upp och hjälper till och ser till så att vi kan bevara alla dessa underbara fartyg i så gott skick som möjligt. Utan alla eldsjälar hade inget av det här varit möjligt. Tack!❤️

Detta år har varit ett år värt att minnas. Tills vi hörs igen⛵️

//Isse
"Det finns inga dåliga väder för Tims taxitjän "Det finns inga dåliga väder för Tims taxitjänster" 

Ett sent bidrag till #fototävling #skeppsbåtenblunder
Från Victoria Sofie
Sunbeam hade ett gäng glada barn ombord under rac Sunbeam hade ett gäng glada barn ombord under racet. Slå på ljudet om du vill höra vad de tyckte. 😊 

#saltkråkanrace #youngsailors #SailWithSunbeam
Plan B - skutforum och femkamp inblåsta i Napoleo Plan B - skutforum och femkamp inblåsta i Napoleonviken när stormen Amy drog förbi och modifierat Saltkråkan Race, 2 timmars segling söndagen 5/10

#tallshipsraces #tallships #stas #usso #ssfb #bdf #beckholmen #beckholmensdockförening #skolsegelfartyg #classicsailing #kappsegling #skutttäff @seglaskuta
Det finns inget dåligt väder... eller kanske lit Det finns inget dåligt väder... eller kanske lite
Från Sunbeam #fototävling
all lined up because there is no bad weather (Kes all lined up because there is no bad weather 
(Kess wins "highest mast")
#fototävling
Det finns inget dåligt väder -från Shamrocks däck
Det finns inget dåligt väder - så här kan det Det finns inget dåligt väder - så här kan det se ut ombord på Shamrock
Ariels bidrag till fototävlingen. Det finns inga Ariels bidrag till fototävlingen. Det finns inga dåliga väder☀️ 
#fototävling
#fototävling "Finns inget dåligt väder" bara dåligt humör! Paus i försegelfixet på Ellen i blåst och duggregn.

@maxsahlstrom Max @ Sunbeam
Samlade i Napoleonviken! #saltkråkanrace Samlade i Napoleonviken! #saltkråkanrace
Lova levererar @skeppsholmsgarden Lova levererar @skeppsholmsgarden
PS. Det nybakade brödet är tack vare @malte_lofb PS. Det nybakade brödet är tack vare @malte_lofberg 🤗
Saltkråkan race flottan 2025 på plats i Napoleon Saltkråkan race flottan 2025 på plats i Napoleonviken, Ägnö. 

Synen i mörkret är som ett mini-Tall Ships Race, imorgon kommer det säkert vara ännu mäktigare!

En magisk kväll 🌟 

#tallshipssweden #tallships #traditionalsailing #boatbuilding #seamanship #sjömanskap #regatta #kappsegling #stockholmarchipelago #stockholmskärgård #skolsegelfartyg #skutsegling
Denna eftermiddag började med att jag (Isse) tog Denna eftermiddag började med att jag (Isse) tog mig ut till Trinntorp för att invänta upphämtning av Ariel. I väntan bjöds det på fin musik när Mattias drog fram sin klarinett.🎶

Efter en stund kom Ariel och jag och tre andra besättningsmedlemmar klev ombord för att dras in i vad resterande besättning hade påbörjat under dagen. Då satte vi bland annat vårat flaggspel och påbörjade sedan förberedelserna inför tillägning. När vi väl var framme Napoleon viken blev det en styrbordstillägning utanpå Libra. 

Sen hade Måns och Stina, ombord på Ariel, lagat en fantastisk kycklinggryta som avnjöts på akterdäck innan det bar av mot resterande skutor för att prata med våra kära rivaler🫣 

Skämt åsido, så försvann alla som varit ledare på Skeppsholmsgården under året iväg på möte ombord på Shamrock medan jag och några andra från Ariel gick runt och kollade lite på de andra skutorna. 

Kvällen avslutades sedan med ett kortare kvällsmöte för att förmedla planen för morgondagen😊
Följ oss på Instagram
Saltkråkan 2025 bjöd på allt ifrån storm och o Saltkråkan 2025 bjöd på allt ifrån storm och oväder till musik och flera fantastiska vinster✨

Det finns flera fartyg som tagit emot välförtjänta priser. Bland dessa fartyg finns @svariel1917 som i år fick priset årets driv. För lite mindre än ett år sedan hade Arielgänget det första mötet vilket nu har lett till mycket skratt, oändligt med lärdomar, och viktigast av allt, den skuta som för 25år sedan var med och grundade Saltkråkan Race kunde i år hittas på dess rätta plats med fullt ställ i startfältet. Detta är något som alla på Ariel är väldigt glada för och det hade inte heller gått utan all den hjälp som erbjudits från flera olika håll bland ostkustskutorna. 

Saltkråkan har i år, mer än någonsin, visat på det fantastiska samarbete och glada ton som finns bland alla skutor. Vi har avnjutit skönsång och grill i grottorna, glada kramar när det försöker kommuniceras med intercom genom baggenstäket, ett otroligt samarbete mellan de olika skutorna, fina vyer och mycket mer. 

Tack till alla som deltog under årets race. Och ett stort tack till tävlingsledningen som lyckades ändra planen på så kort varsel. Sen vill jag även rikta ett extra stort tack till alla i skutvärlden som ställer upp och hjälper till och ser till så att vi kan bevara alla dessa underbara fartyg i så gott skick som möjligt. Utan alla eldsjälar hade inget av det här varit möjligt. Tack!❤️

Detta år har varit ett år värt att minnas. Tills vi hörs igen⛵️

//Isse
"Det finns inga dåliga väder för Tims taxitjän "Det finns inga dåliga väder för Tims taxitjänster" 

Ett sent bidrag till #fototävling #skeppsbåtenblunder
Från Victoria Sofie
Sunbeam hade ett gäng glada barn ombord under rac Sunbeam hade ett gäng glada barn ombord under racet. Slå på ljudet om du vill höra vad de tyckte. 😊 

#saltkråkanrace #youngsailors #SailWithSunbeam
Plan B - skutforum och femkamp inblåsta i Napoleo Plan B - skutforum och femkamp inblåsta i Napoleonviken när stormen Amy drog förbi och modifierat Saltkråkan Race, 2 timmars segling söndagen 5/10

#tallshipsraces #tallships #stas #usso #ssfb #bdf #beckholmen #beckholmensdockförening #skolsegelfartyg #classicsailing #kappsegling #skutttäff @seglaskuta
Följ oss på Instagram

Kontakta oss

Kontaktperson:
Fredrik Karlsson
fredrik@astonmedia.se

Sveriges Segelfartygsförbund

De flesta segelskutor är anslutna till Sveriges Segelfartygsförbund. Förbundet bildades 1976 och verkar för att bevara det unika kulturarv som segelfartyg utgör och för att föra traditionen vidare till nästa generation.

Läs mer om SSF

Beckholmens dockförening

På Beckholmen har flera av skutorna sin bas och reparationsvarv. Beckholmens dockförening (BDF) arbetar för att bevara och utveckla vårt flytande kulturarv.

Läs mer om Beckholmen

Sponsorer

Sjöhistoriska

Vrak

Båthistoriska riksförbundet

Logo TC smide

Var med och sponsra Saltkråkan race med några priser och få din logo och länk här!

Kontakta fredrik@astonmedia.se

Press och media

För media som önskar bevaka tävlingen finns möjlighet att följa med på någon av skutorna.

Press och media
© Saltkråkan race, s/y Ellen, Fredrik Karlsson och respektive fotograf.
Tema av Colorlib drivs med WordPress